Svar på vanliga frågor


Jag har blivit inbjuden till en dokumentsignering. Hur gör jag?

Börja med att logga in i CSign. Om du företräder flera organisationer med konto i CSign bör du dubbelkolla så att det är gällande organisation aktiverad i fönstret uppe till höger.

Gå därefter in i mappen ”Mottagna dokument” längst till vänster. Öppna ditt dokument genom att klicka på det varefter du kan signera dokumentet. Klart!


Kan vem som helst skaffa e-legitimation?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan få en e-legitimation. Åldersgränsen är något som de som utfärdar e-legitimationerna själva bestämmer, men vanligast är att e-legitimation utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder. För omyndiga krävs dock målsmans godkännande.

Är du inte folkbokförd i Sverige så är det krångligare och vi rekommenderar dig att prata med din bank.


Jag behöver lägga till filer i min dokumentsignering jag skickat. Hur gör jag?

Dessvärre går det inte att lägga till fler filer i en redan skickad dokumentsignering. Du kan välja att återkalla det du skickat, eller skapa en till dokumentsignering med de kompletterande filerna.


Varför fungerar inte min e-legitimation?

Du kan testa din e-legitimation här, om den inte fungerar så ber vi dig att vända dig till utgivaren av din e-legitimation. Om allt verkar vara på sin plats så hör du av dig till vår support så hjälper vi dig.


 
 

Jag har redan ett konto, men jag kan inte logga in?

Börja med att kontrollera att din e-legitimation är på plats. Lägg därefter till din inloggningslänk som tillförlitlig plats. Fungerar det fortfarande inte ber vi dig kontakta vår support för att säkerställa att ditt konto är på plats och inte saknar rättigheter.


Jag behöver lägga till parter i en dokumentsignering jag skickat. Hur gör jag?

Det går inte att lägga till parter i efterhand. Vad du kan göra är att återkalla den skickade dokumentsigneringen och skapa en ny med samtliga parter.


Jag kan logga in men jag kan inte signera. Varför?

Börja med att testa att din e-legitimation har en signeringsfunktion:


Jag hittar inte de dokument jag ska signera i mottagna dokument?

Om du tillhör samma organisation som den inbjudande parten ligger de i mappen med skickade dokument.


Vad behöver jag för att registrera ett konto?

För att registrera ett användarkonto i CSign behöver du en e-legitimation eller annan giltig ID-handling som kan användas digital, ett organisationsnummer samt ditt personnummer. Om du inte är firmatecknare för det angivna organisationsnumret, så måste du även ha en fullmakt från någon i din organisation som har firmateckningsrätt.


Behöver jag ha någon programvara installerad?

För att kunna använda CSign behöver du endast en webbläsare:

  • som stödjer din e-legitimation
  • som har JavaScript aktiviter, och
  • som har Adobe Flash installerat

Jag hittar ingenstans där jag kan ladda upp mina filer?

Under tidslåset ligger det en grön knapp. Klicka på den för att ladda upp dina filer.

Om knappen inte syns saknar du sannolikt insticksprogrammet Adobe Flash vilket du måste ha installerat. Du kan hämta programmet här.


Jag kan inte registrera ett användarkonto i CSign. Vad är fel?

Börja med att testa din e-legitimation här. Om e-legitimationen fungerar i testet men kontot ändå inte går att registrera. Gå till inställningarna i webbläsaren och lägg till www.csign.se som en tillförlitlig plats. 

Om dessa två åtgärder inte fungerar bör du kontakta supporten som hjälper dig lokalisera varför du inte lyckas registrera ett användarkonto för CSign.


Kan jag använda någon annans användarkonto för CSign?

Nej, du kan dessvärre inte använda någon annans användarkonto för CSign. Kontot är styrt till den e-legitimation som användes för att registrera kontot.


Hur gör jag för att skapa ett dokument som ska signeras?

Så här gör du för att skapa en dokument som ska signeras i CSign:

  1. Logga in. Om du företräder flera organisationer via ditt användarkonto, kolla så att det är gällande organisation i fönstret uppe till höger.
  2. I menyraden längst upp klickar du ”Skapa ny dokumentsignering”.
  3. Välj typ av signering ”Standard” eller ”Avancerad”.
  4. Fyll i Titel och Beskrivning.
  5. Ladda upp dina filer.
  6. Lägg till signerande parter (i onlineversionen så måste de signerande parterna ha ett registrerat användarkonto).
  7. Signera
  8. Klart!

När behöver jag en fullmakt för att elektroniskt underteckna i CSign?

Du behöver en fullmakt om du ska underteckna ett dokument elektroniskt för en organisation som du inte är firmatecknare för. Fullmakten ska undertecknas av någon i din organisation som är firmatecknare. Klicka här för att ladda ner fullmakten.


Jag hittar inte var jag kan ladda upp mina filer i min dokumentsignering?

Om du inte kan ladda upp filer till din dokumentsignering saknar du troligen insticksprogrammet Adobe Flash. Ladda ner det här.


Vad kostar det att skapa ett användarkonto i CSign?

Kostnaden för ditt användarkonto beror på vilket konto ditt företag har. I den enklaste versionen är vår online-tjänst gratis. Kontakta oss för offert som matchar ert företags behov.


Jag hittar inte var jag kan lägga till parter i min dokumentsignering?

Om du inte ser fältet för att lägga till parter för dokumentsignering, saknar du troligen insticksprogrammet Adobe Flash. Ladda ner det här.


Vad är en e-legitimation?

TeliaE-legitimation är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig vid fysiska möten.

En e-legitimation kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.

E-legitimationen kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, ett så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha en e-legitimation i din mobiltelefon.

CSign samarbetar bland annat med BankID , NemID, Telias e-legitimation.


Jag hittar inte den part jag vill lägga till i dokumentsigneringen?

Om du jobbar i online-versionen måste alla signerande parter ha ett användarkonto registrerat i CSign. Be den signerande parten skapa ett kostnadsfritt Baskonto, eller om din organisation har ett volymavtal, ett kostnadsfritt Volymavtalskonto.

Är du intresserad av att jobba i ett system där du fritt kan lägga till parter? Kontakta vår säljavdelning så berättar vi mer.


Hur gör jag för att skaffa en e-legitimation?

Det finns flera utgivare där du kan skaffa e-legitimation. Det vanligaste sättet är att du kontaktar din bank. Har du internetbank så kan du enkelt skaffa en e-legitimation på fil till din dator. Det finns också e-legitimation på kort och vissa utgivare kan även erbjuda e-legitimation i mobiltelefon.

Olika utgivare av e-legitimation kan ha olika avgifter. E-legitimation på fil är oftast gratis att skaffa, medan e-legitimation på kort normalt kostar pengar och kan även utgöra fysisk ID-handling.

CSign samarbetar med BankID som är den största utgivaren i Sverige av e-legitimationer. Den e-legitimationen kan du få gratis via din bank.


Hur vet jag att mitt dokument skickats för elektronisk signering?

För att kontrollera att din dokumentsignering har skickats för elektronisk signering börjar du med att klicka på ”Start” i övre vänstra hörnet. Till vänster på den vy som nu visas har du tre gula foldrar – klicka på ”Skickade dokument”. Där kan du se vilka dokument du skickat för dokumentsignering samt vilka filer som skickats med.

Du kommer även få en notis skickad till din uppgivna e-postadress med information om ditt skickade dokument.